OULUN KAUPUNGIN VERKKOKAUPAN TOIMITUS- JA KÄYTTÖEHDOT
(4.9.2024)

1. Palvelun kuvaus
Verkkokaupan tuotteita myy Oulun kaupunki (0187690-1). Verkkokaupassa varataan ja maksetaan Oulu-tuotteita, Oulun museo- ja tiedekeskuksen lipputuotteita, työpajojen tai leirien osallistumismaksuja, Oulun matkailuneuvonnan lipputuotteita sekä muita kaupungin verkkokauppatuotteita.

2. Rekisteröityminen ja henkilötiedot

Rekisteröitymällä verkkokauppaan Asiakas voi tehdä ostoksia jatkossa nopeammin ja tarkastella jo tehtyjä tilauksia. Käyttäjätunnuksena toimii rekisteröinnin yhteydessä annettu sähköpostiosoite, salasanan Asiakas määrittää itse rekisteröitymisen yhteydessä. Käyttäjätunnus ja salasana ovat henkilökohtaisia. Asiakas vastaa käyttäjätunnuksensa ja salasanansa säilyttämisestä ja siitä, että ne eivät päädy ulkopuolisten tietoon tai haltuun. Asiakas vastaa kaikesta käyttäjätunnuksellaan ja salasanallaan tapahtuvasta käytöstä ja siitä mahdollisesti aiheutuvista kustannuksista tai maksuista.

Asiakkaan tulee antaa verkkokaupassa palvelun käytön edellyttämät tarpeelliset tiedot. Asiakkaan tiedot tallennetaan verkkokaupan asiakasrekisteriin.

3. Tuotteet ja tilaaminen

Pääsylippuja Oulun museo- ja tiedekeskukseen voi ostaa ennakkoon verkkokaupasta sekä Oulun museo- ja tiedekeskuksen käyntikohteiden palvelupisteistä. Matkailuneuvonnan lipputuotteita voi ostaa ennakkoon verkkokaupasta sekä matkailuneuvonnan palvelupisteeltä.

Pääsylippu maksetaan kokonaan etukäteen varauksen teon yhteydessä. Liput ja tilausvahvistus toimitetaan asiakkaan antamaan sähköpostiosoitteeseen. Tilausvahvistuksesta ilmenevät tilatut pääsyliput sekä mahdollinen ennakkoon varattu vierailupäivä. Kaikki samalla ostokerralla ostetut liput tulostuvat samalle tilausvahvistukselle ja ne tulee lunastaa samanaikaisesti. Oulun museo- ja tiedekeskuksen liput lunastetaan vierailukohteesta tilauksen mukaisena vierailupäivänä aukioloaikojen puitteissa (kalenterivaraustuotteet ja tapahtumaliput) tai lippuun merkittyyn voimassaoloaikaan mennessä (muut ennakkoliput).

Tilausvahvistus tilausnumeroineen tulee esittää vierailulle saapuessa käyntikohteen asiakaspalvelupisteessä tai matkailuneuvonnan opastetuilla kävelykierroksilla oppaalle, joko tulostettuna tai puhelimen näytöltä.

Oulu-tuotteet tilataan internetin välityksellä osoitteesta verkkokauppa.ouka.fi ostoskorin kautta. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta sekä tilatut tuotteet.

Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin verkkokaupan käyttö- ja toimitusehtoihin sekä tilattavaa tuotetta koskeviin erityisehtoihin.

4. Maksutavat

Tuotteet maksetaan tilauksen yhteydessä. Verkkomaksaminen tapahtuu suojatulla yhteydellä Suomi.fi/Paytrail -palvelun kautta. Palvelu sisältää suomalaisten pankkien verkkomaksu- ja korttimaksupalvelun (Visa ja MasterCard).

5. Hinnat ja arvonlisävero

Verkkokaupasta tehdyissä varauksissa voimassa oleva hinta on se, joka on esillä verkkokaupan hinnastossa tilaushetkellä. Verkkokaupan hinnat pitävät sisällään mahdolliset toimitus- ja käsittelykulut. Oikeudet hinnanmuutoksiin pidätetään. Kaikki hinnat on merkitty euroina (EUR). Verkkokaupassa näkyvät hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron.

6. Tuotteita koskevat toimitus- ja peruuttamisehdot

6.1 Toimitusaika ja -tapa

Mikäli tuote on varastossamme, lähetämme tuotteen 5 työpäivän sisällä tilauksen rekisteröitymisestä järjestelmäämme. Poikkeavista toimitusajoista tiedotetaan erikseen.

Tuotteet toimitetaan postitse asiakkaan tilauksessa ilmoittamaa osoitetta lähimpään Postin noutopisteeseen tai kirjelähetyksenä kotiosoitteeseen. Oulun kaupungin verkkokauppa ei vastaa, mikäli Posti toimittaa paketin johonkin toiseen pakettiautomaattiin tai toimipaikkaan.

Toimituskulut määräytyvät tilauksen sisällön, painon, sekä toimitustavan mukaan ja ne näkyvät toimitustavan valinnan jälkeen ostoskorissa.

Jos toimitus ei vastaa tilausta tai toimituksessa ilmenee kuljetus- tai muu vaurio, tulee asiasta tehdä välittömästi kirjallinen huomautus tilausvahvistuksessa ilmoitettuun osoitteeseen: oulu10@ouka.fi. Huomautus on tehtävä seitsemän päivän kuluessa tilauksen saapumisesta tai vastaanottamisesta.

6.2 Palautukset ja vaihdot

Jos toimitus ei vastaa tilausta tai toimituksessa ilmenee kuljetus- tai muu vaurio, tulee asiasta tehdä välittömästi huomautus Oulun kaupungin verkkokaupan asiakaspalveluun: oulu10@ouka.fi. Huomautus on tehtävä seitsemän päivän kuluessa tilauksen saapumisesta tai vastaanottamisesta.

Asiakkaalla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus. Oulun kaupungin verkkokauppa ei vastaanota palautuksia yli 14 vrk kuluttua toimituksesta. Palautettavan tuotteen ja alkuperäisen tuotepakkauksen tulee olla samassa kunnossa kuin sitä vastaanotettaessa. Kaikki palautuksesta aiheutuvat kustannukset maksaa palauttaja, ellei toimituksessa ole selkeää toimittajasta johtuvaa virhettä. Noutamatta jätetyn paketin uudelleen lähettämisestä veloitamme uudet postituskulut.

Liitä palautuksen mukaan tilauksesi yhteydessä vastaanottamasi lähetyslista, tai kopio sähköpostitse vastaanottamastasi tilausvahvistuksesta. Tuotteiden palautuksista on aina sovittava erikseen Oulun kaupungin verkkokaupan asiakaspalvelun kanssa, ennen tuotteen palauttamista.

Palautusohje

Ilmoita palautuksesta meille sähköpostitse osoitteeseen oulu10@ouka.fi. Kerro sähköpostissa haluatko palauttaa osan tuotteista vai koko tilauksen. Ilmoitathan myös tilausnumeron, nimesi, osoitteesi ja puhelinnumerosi. Asiakas vastaa palautuksen postikuluista.

Tuotteet voit palauttaa keskustan asiointipisteeseen (Torikatu 10, 90100 Oulu) tai ne voi postittaa seuraavalla osoitteella:

Oulun kaupunki
Oulu10-palvelut
ASIAKASPALAUTUS
PL 27
90015 Oulun kaupunki

Ennakkoon ostetuilla pääsylipuilla tai työpajojen osallistumismaksuilla ei ole palautus- eikä vaihto-oikeutta. Jos Oulun kaupunki ei pysty ylivoimaisen esteen (force majeure) takia tarjoamaan asiakkaan ostamaa palvelua, on sillä oikeus perua ennakkoon ostetut tuotteet. Oulun kaupungin käyttäessä peruutusoikeuttaan asiakkaasta riippumattomista syistä, maksu palautetaan asiakkaalle kokonaisuudessaan.

Asiakkaalla on mahdollisuus vaihtaa lippuun merkittyä vierailupäivää ottamalla yhteyttä vierailukohteen asiakaspalvelupisteeseen viimeistään yhtä (1) viikkoa ennen varattua vierailua.

6.3 Maksun palauttaminen

Maksut palautetaan aina sille maksutavalle, jolla alkuperäinen maksu on suoritettu. Mikäli ko. maksutapa ei ole voimassa, maksuoperaattori (Paytrail Oy) vastaa palautettavan tilinumeron selvittämisestä.

7. Palvelun ylläpito, käytettävyys ja virhetilanteet

Oulun kaupunki tekee parhaansa, että verkkokaupan toiminta olisi virheetöntä ja keskeytymätöntä. Oulun kaupungilla on oikeus keskeyttää verkkokauppa sen muutoksen, uudistuksen tai verkkokauppaan liittyvän teknisen syyn vuoksi tai tietoliikenneverkon kunnostus-, asennus- tai huoltotyön tai muun sen kaltaisen syyn vuoksi tai mikäli lainsäädäntö tai muu viranomaismääräys sitä edellyttää. Katkokset pyritään ajoittamaan niin, ettei niistä aiheudu Asiakkaalle kohtuutonta haittaa.

Oulun kaupunki ei vastaa virheistä, jotka johtuvat kolmannen osapuolen tarjoamien tietoliikenneyhteyksien tai muiden tietoliikenteeseen liittyvien palveluiden keskeytyksestä tai näissä palveluissa olevista virheistä. Oulun kaupunki ei myöskään vastaa virheistä, jotka johtuvat siitä, että Asiakas käyttää verkkokauppaa ohjeiden tai määräysten vastaisesti tai jotka ovat muuten Asiakkaan aiheuttamia.

8. Tietoturva

Verkkokauppa on suojattu käyttämällä SSL-protokollaa. Asiakas vastaa omien tietojärjestelmiensä tietoturvan asianmukaisesta hoitamisesta. Oulun kaupunki säilyttää kaikki Asiakasta koskevat tai hänen lähettämänsä tiedot luottamuksellisina. Oulun kaupunki järjestää verkkokauppansa tietoturvan yleisesti hyväksyttävällä tavalla ja tehokkaasti ja pyrkii asianmukaisin teknisin ratkaisuin estämään asiattomien pääsyn tietojärjestelmiinsä.

9. Laitteet, ohjelmisto ja yhteydet

Asiakas vastaa itse verkkokaupan käyttämisen edellyttämien laitteiden, ohjelmistojen ja verkkoyhteyksien hankkimisesta, toimivuudesta ja niiden aiheuttamista kustannuksista. Ne eivät saa aiheuttaa häiriötä tai muuta haittaa verkkokaupalle tai muille verkon käyttäjille.

10. Vahingonkorvausvastuu

Oulun kaupunki vastaa Asiakkaalle ainoastaan niistä välittömistä vahingoista, joita se on tuottamuksellisesti aiheuttanut sopimusta rikkomalla. Jos voidaan todeta, että kyseessä on Oulun kaupungin virhe, Asiakkaalle voidaan korvata Asiakkaalta verkkokaupassa aiheettomasti perityt kustannukset.

11. Ylivoimainen este

Ylivoimainen este (force majeure) vapauttaa Oulun kaupungin verkkokauppaan liittyvistä velvoitteista, mikäli se estää verkkokauppaan liittyvän suorituksen tai kohtuuttomasti haittaa sitä. Ylivoimaisena esteenä pidetään tulipaloa, maanjäristystä, tulvaa, räjähdystä, lakkoa tai muuta työnseisausta, viranomaisen määräystä, energian toimituksessa esiintyviä häiriötä, raaka-aine- tai tarvikepulaa, ulkopuolisen aiheuttamaa tai ulkopuolisesta johtuvaa kaapeli- tai muu tietoliikennehäiriötä tai muuta sen kaltaista syytä, joka ei ole ollut tiedossa ja johon ei ole kohtuudella voitu varautua ennalta. Oulun kaupunki ilmoittaa ylivoimaisesta esteestä verkkokaupan sivuilla heti sen jälkeen, kun se on ilmennyt, mikäli ilmoittaminen on mahdollista.

12. Toimitus- ja käyttöehtojen muuttaminen

Oulun kaupunki on oikeutettu muuttamaan näitä verkkokaupan toimitus- ja käyttöehtoja ilmoitettuaan muutoksista verkkokaupassa hyvissä ajoin ennen muutosten voimaantuloa.

13. Riitojen ratkaisu

Tätä sopimusta koskevat riitaisuudet ratkaistaan Oulun käräjäoikeudessa Suomen lainsäädännön mukaisesti.